АНТОНИЙ НОВГОРОДСКИЙ
КНИГА ПАЛОМНИК
С БОГОМ ПОЧИНАЕМ
СКАЗАНИЕ МЕСТ СВЯТЫХ ВО ЦАРЕГРАДЕ.
БЛАГОСЛОВИ, ОТЧЕ !
Се аз недостойный, многогрешный Антоней, архиепископ Новогородскый, Божиим милосердием и помощию святыя Софии, иже глаголется Премудрость, присносущное Слово, приидохом во Царьград 1, преже поклонихомся святей Софеи 2, и пресвятаго гроба Господня две досце целовахом, и печати гробныя, и икону пресвятыя Богородицы, держащую Христа, в того Христа жидовин ударил ножем в гортань, и изошла кровь; а кровьже Господню, изшедшую из иконы, целовали есмя во олтари малом 3. Во святей же Софии во олтари кровь и млеко святаго Пантелеимона во единой вети не /1б/ смятшися 4, и глава его, и глава Кондрата апостола 5, и инех святых мощи, и глава Ермолы и Стратоника 6; и Германова рука 7, еюже ставятся патриарси 8; и икона Спасова, юже послал [57-58] святый Гермон чрез море без корабля посолством в Рим, и блюдома в мори; трапеза 9, на нейже Христос вечерял со ученики своими в великий четверток; и пелены Христовы 10,и дароносивыя сосуты златы, иже принесоша Христу с дары волсви; и блюдо велико злато служебное Олгы Руской, когда взяла дань, ходивши ко Царюграду. Городок мал 11 есть Цариград на Испиганьской стране 12, по [59-60] стране Жидов 13. Во блюде же Олжине камень драгий, на том же камени написан Христос, и от /1в/ того 14 Христа емлют печати людие на все добро; у того же блюда все по верхови жемчюгом учинено. Ту же есть во олтаре телега сребряна Констянтина и Елены, и иных служебных золотых блюд с камением драгим и з жемчюгом, и сребряных множество разноличных, яже износят на службу во всяку неделю и в господьския праздники. Ту же есть во олтари вода и приведена по трубам ис колодязей 15; и вне дверий 16 олтаря малаго 17 стоит крест мерный, колико был Христос возвышен плотию на земли 18. И за тем [61-62] крестом лежит Аньна, иже давала двор свой святей Софеи, на немже и поставлен малый олтарь; и того ради положена бысть ту 19. И от того же олтаря недалече мироносица поют; и стоит пред ними икона велика пречистыя Богородицы держащи Христа 20; и шли слезы от очию ея на очи [63-64] Христа Бога нашего. И дают воду, иже во олтари, на помазание всем человеком. И оттоле на той же стране церкви есть святаго апостола Петра 21: а в ней лежит святая Феофанида, иже ключь держала святей Софеи; тыя же ключя целуют. Ту же есть во церкви ковер святаго Николы висит. Ту же висят Петровых вериг железо вковано 22 в золотую икону; на праздник же Петровых вериг целует патриарх и вся люди 23. А оттоле же во другой церкви лежит предний амбон хрустален 24,егоже избил верх [65-66] святей Софеи падся 25. От мироносиц же близь, во святей Софии есть гроб 25 /2а/ мал детища 26 святаго Анъфиногена: понеже посла Бог по душу Ангела, служащу святому Анфиногену со детищем во церкви. И пришед Ангел Господень во церковь, ста и глаголя Анфиногену: се мя Бог послал по душу отрочища сего, да ю восприиму. И глагола святый Анфиноген Ангелу: пожди, дондеже сконьчаю со детищем святую службу сию Богу твоему и моему, творцу небеси и земли, пославшему Сын свой к нам недостойным и многогрешным, на очищение грехов и на спасение душ наших и на пождание обращающимся от грехов и кающимся ко Господеви. И той глагол смиреный слыша Ангел Господень от Анфиногена, восприим послушание, и ста службе его ждый, дондеже скончает жертву. И совершив /2б/ Анфиноген службу со детищем, и ем за руку детища, и поклонився Ангелу Господню и дав его; Ангел же Господень, приим душу детища, и иде к Богу радуяся и веселяся, и славу возда Богу о спасении души отрочати. И инех же гробов во святей Софии несть развее того. И у того гроба есть кандило палося с маслом на мрамор и не разбилося; то же место огорожено есть древом, да на не человецы не ступят 27. И оттоле же столп есть, идучи ко дверем, святаго Григория чюдотворца 28 обит досками [67-68] медными: у того столпа явился святый Григорий; и народ, целующе и, трутся перьсмьми и плещама около столпа /2в/ на исцеление болезнем; и ту стоит икона святаго Григория 29; и ту же у столпа на память его празднует патриарх, положив мощи его. И толе же, утвердив и на степени, написан образ Спасов велик мусиею: и у правыя руки не написал палца; а весь написав, рекл писец, зря на нь: Господи, како еси жив был, какоже тя есмь написал! И глас от образа глаголя: а когда мя еси видел? И тогда писец онемев и умре. И той перст не писан, но скован сребрян и позлащен.На стране же дверий стоит икона велика: а на ней написан царь Корлей о софос 30, и у него камень драгий в челе, и светит в нощи по [69-70] святей Софеи. Той же царь Корлей, взем грамоту во гробе у святаго пророка Данила 31, и переписал ю /2г/ философьски, кому же быти царем во Цареграде, дондеже и стоит Царьград 32. У царьских дверей же 33 есть медян романист 34, рекше наров, в нюже замычют и заключивают царския 35 двери; ту же народ накладывают у врат муж и жен, да аще кто будет яд змииный съел или отравление каково, то не может его выняти изо рта, дондеже вся злоба изыдет слинами изо уст.
У олтаря же великаго на левой стране место, идеже глаголал Ангел Господень ко отрочищу: не иду от места сего, дондеже стоит святая София 36. На том же месте три иконы поставлены: а на них написано три [71-72] /3а/ Ангелы; и множество ту народа Бога молят. И оттоле близь место, идеже миро священное варят иконами ветхими, иже не знати святых; и тем же миром дети крестят. На той же на левой стране горе у терема великаго 37 сошита пазуха 38 златом; злата же вышло 4 капи 39. В велицем же [73-74] тереме кандил 80, все сребляни; и на праздники Господьския новыя изменяют; а и инех кондил по всей церкви много, а вся сребряныя; яблоков златых множество. Во олтари же великом над святою трапезою великою, на среде ея, под катапезмою 40 повешен Коньстянтинов венец 41, и у него же повешен крест, под крестом голубь злат; и иных царей /3. б/ венцы 42 висят окрест катапетазмы. Та ж катапезма вся сотворена от злата и сребра; а столпия олтарьныя и амбон, все сребряно. А у катапезмы повешены венцы малы, 30 их, в память всем християном и в незабытии Июдиных ради 30 сребреник, нанихже Господа Бога предаде; темже речено бысть: ядый мой хлеб возвеличил есть на мя лесть 43; да разумевше вси хрисгияне, блюдутся Июдинаго злаго и неправеднаго сребролюбьства. Прежние же святители служаху завесою паволочитою, повесивше катапезму. Чего же ради та бысть? Видения ради женьска и всего народа, да немутным умом и сердцем Богу /3в/ вышнему, творцу небеси и земли, службу вослют. Потом же еретицы паки вземше тело Господне и кровь, не ведущу никомуже завесы ради, выплевавше воступаху ногами; ту же ересь уведевше святии отцы духом, привязавше завесы ты ко столпом катапезмы, и к патриарху и к митрополиту и к епископу и приставиша протодьякона, да зрит, да без ереси праведно служит Богу. Темже завеса в распятие Господне раздрася до долу безакония ради жидовьскаго, и тма бысть по всей земли, гроби 44 отверзошася и мертвых телеса восташа 45, дабы, видевше чюдо то, познали Сына Божия; зависти же ради и [75-76] гордости не покоришася, ни /3г/ покаяшася, ни поклонишася Сыну Божию каменносердый род еврейский, да тем чюдом обличени будут во страшное судище не токмо Жидове, но и вси невернии: занеже видят чюдо то бывшее о Сыне Божии, и не веруют в онь. Христос бо великое милосердие имея на Жидех, той чюдо сотвори, да бывше видевше и слышавше познали Сына Божия и покаялися о безаконнем своем убийстве; Жидове же познаша о чюдиси Сына Божия, но ни покоришася, ни покаяшася зависти ради и гордости: про зависть бо и про гордость Ангели с небеси свержени быша и претваришася в беси. Что бо ради печаловашеся Иисус, идя ко кресту? /4а/ Слыши бо, что рече во евангелии Христос, яко прискорбна есть душа моя до смерти 46. Се же рече Господь, яко печалую, не зане умрети хощу; но зане Израильти свои быша, и ти хотят мя распяти; и того ради отврещися им царствия Божия.
Во святей же Софеи сохранени быша скрыжали Моисеова закона, и киот, в нем манна. Аллилуия поюще на амбоне, подьяцы держать скрыжали во Моисеовых место; а переносу поют скопцы, а подьяцы прежде, и потом поет чернець един; и тогда дары Господня понесут много попов и дияконов; бывает же тогда плачь и умиление и смирение велико от всего народа не токмо дне 47 во святей Софии, но и на полатах 48. Как же ли тогда страх и смирение и умиление /4б/ епископи и попове и дьякони имеют в той честней службе! Каки ли изрядныя дароносивыя златыя сосуды, каменьем и жемчюгом украшены, и [77-78] сребряныя! И как понесут светозарный иеросалим и рипиди, и тогда воздыхание и плачь бывает людем о гресех. Кий ум и какова душа, иже не помянет тогда о царствии небеснем и о жизни безконечной! И в каковой же ли чти и во смирении патриарх службу совершает! Се же, братие, поминающе, поревнуем таковой же службе быти со страхом, да получим добрую жизнь в сий век и в будущий.
И се же чюдо и страшно и святое явление: во святей Софеи во олтари /4в/ великом за святым престолом стоит крест злат, выше двою человек от земля, с камением драгим и жемчюгом учинен; а пред ним висит крест злат полутора лохтий 49; водлее трех ветей повешена 3 кандила злата, а горит в них масло; а четвертую ветвий от верху повержено: та же кандила со крестом учинил великий царь Иустиян, иже святую Софию поставил; та же 3 кандила со крестом Духом святым вознесошася горе выше великаго креста, и паки снидоша низу тихо, и не угасла. То же было чюдо по заутреней, пред почятием литургии, иереом во олтари зрящим; и людие вси во церкви видевше, со страхом и радостию великою рекоша: уже нас християн посетил Бог милостию своею и молитвами пречистыя /4г/ Богородицы, и святей Софеи — Премудрости Божии, и молитвами царя Коньстянтина и матери его Елены; хощет ны дати Бог жития, якоже при Коньстянтине было, и боле ныне того будет: приведет Бог поганыя Жидове во крещение, и будут християне во единой любви, неимуще рати межу собою; но токмо на тех имут воевати, кто не восхощет во крещение внидти, да и волею и неволею принудит их Бог внити во крещение; обилия же всего добра на земли будет множество, и правда, и святым житием начнут жити людие, обиды же не будет; земля изнесет плод от себе Божиим повелением, аки мед и млеко, добраго ради жития християньскаго. Се же чюдо свято и честно /5а/ явил Бог в лето 6708-е, при моем животу, месяца маия, на память святаго царя Констянтина и матери его Елены, в 21, в день недельный, при царьстве Алексееве 50 и при [79-80] патриарсе Иванне 51, на собор святых Отец 318, а при посольстве Твердятине Остромирица, иже пришел посольством от великаго князя Романа со Неданом и с Домажиром и со Дмитриом и с Негваром послом 52. Во святей же Софеи у олтаря на правой стране, ту есть моромор багрян, и ту поставляют престол злат, и на престоле поставляют царя на царьство. И по странам того места есть место огражено медию и да на не человецы не воступают, но то /5б/ место целуют народи: на том бо месте молилася святая Богородица к Сыну своему и Богу нашему за род християньский; то же видел святый поп в нощи, стражь нощный. И на той же стране поставлена икона велика святых Бориса и Глеба; и ту имеют писцы. И горе на полатах 53 стоит патриарх, коли служат. Во притворе же за великим олтарем вчинены во стене гроба Господня верхняя доска, и посох железен ту же, и свердьлы и пилы, имиже чинен крест Господень; и уже железно во дверех Петровы темницы; и древо, иже на шии у Христа под железом было, тоже вчинено во икону крестом. В том же притворе над дверьми горе написан Стефан первомученик, /5в/ пред нимже подымают кандило; и кому очи болят, обвивают тем ужем главу, и здрави бывают очима. Ту же икона есть, в нюже уразил жидовин Христа в гортань; и ту же есть труба медная Ерихоньскаго взятия Иисуса Навгина; и ту же есть камень мраморян, издолблен аки кадь, кладязя Самарейска 54, у негоже глаголал Христос к Самаряныни: [81-82] дай же ми воды пити 55; въсквозе бо той камень Самаряне черпаху воду. А оттоле святый Аверкий 56 и Григорей Великия Армении и Селивестр лежат; и ту же главы Кира, Иоанна и иных святых мощи много во святей Софеи. Ту же и крестилница водна 57, и написан в ней Христос во Иердане крестится от Иоанна, со деянием написан: и как Иоанн /5г/ [83-84] учил народы, и как младыя дети металися во Иордан и людие; то же все Павел хитрый писал при моем животе, и нету таково писмени. И ту же есть древа, и чинит в них патриарх икону святаго Спаса 30 лакот возвыше; и Павел преже Христа написал, со драгим камением и со жемчюгом вапы 58 стер на одном месте; у святыя же Софеи стояти той иконе и до днесь.
И егда же заутренюю пити 59 хотят у святыя Софеи, прежде поют пред царьскими дверьми 60 во притворе, и вышед поют посреде церкви, и двери отворят райския и третьяя поют у олтаря. А в недельный же день ставает патриарх на утрени и на /6а/ обедне, и в господьския праздники: и тогда благословляет певцов с полат 61; они же оставльше пение, понихронию 62 кличют, и потом начнут пение красное и сладкое, аки Ангели, и тако поют до обедний; а кончявше утренюю и разболокшися, вышед вон, возмут у патриарха благословение службы деля литоргии. А по заутрени чтут Пролог 63 до обедни, на омбон возшедше; и егда кончают Пролог, и тогда почнут литоргию; а службу кончавше, молитву дорную 64 глаголет старей иерей во олтари, а 2-й иерей глаголет молитву ту же во церкви за омбоном; и кончавшу молитву кождо, и благословяют люди. Тако же порану и вечерню поют.А колокола не держат во святей Софеи; но билцо мало в руце держа, клеплют на /6б/ заутрени; а на обедни и на вечерни не клеплют; а по инымь церквам клеплют и на обедни и на вечерни; било же держат по Ангелову учению; а в колокола латыни звонят.
И есть во Цариграде Неусыпающий монастырь 65: по вся бо недели по церквам неизменно стоят чрез нощь [85-86] о света, молящи Бога; и тако творят присно; покаялных отцев белцев не держат, но иноков старых и умеющих заучити закону Господню.
Се же во царских златых полатах: крест честный, венец, губа, гвозди; кровь же лежаше иная; багряница, копие, трость, повой святыя Богородицы и пояс, и срачица Господня, плат шейный, и лентий, и калиги 66 Господня 67; глава Павлова и апостола [87-88] /6в/ Филиппа тело 68, Епимахова глава 69, и Феодора Тирона 70 мощи, рука Иоанна Крестителя правая 71, и тою царя по ставляют на царство 72; и посох [89-90] железен, а на нем крест, Иоанна Крестителя, и благословляют на царство; и убрус, на немже образ Христов 73; и керемиде 74 две, и лоханя Господня мороморана, и другая лоханя меньшая мраморяна же, в нейже Христос умыл нозе учеником; и креста два велика честная. Сеже все во единой церкви в малей, во святей Богородицы 75. В велицей же церкви и у святаго Михаила 76 и в тех же полатах: Коньстянтинов крест верху олтарных дверей стоит, с нимже на рать ездел 77; ту же и труба Иисуса Навгина [91-92] Ерихоньского взятия 78; и ту есть во олтари Авраамова овня рога: в ту же трубу и рога вострубят Ангели во второе пришествие Господне 79; ту же /6г/ есть Самоилов рог, из негоже масло излиял на Давида царя 80, и палица Моисеова, еюже море разделил и люди проведе сквозе не, а Фараона потопив в мори со Египтяны 81: той же посох и рог окован со драгим камением. И в малем олтари за святою трапезою покрыта трапеза, на нейже Авраам со святою Троицею хлеба ял 82; и ту стоит крест в лозе Ноеве учинен, юже по потопе насадив; и сучец масличен туто же, егоже голубь внесе, в той же лозе есть. А у сторонних дверей во притворе на стене написан Христос мусиею велик стоящ, и поп пред ним кандило вжегл; и бысть ему кадящи фимияном, и глас бысть от образа к попови: ис пола ити деспода 83; и потом в третий день пославлен 84 /7а/ [93-94] бысть патриархом. Смотрим же, братие, сице добродетель доводит чти и сана великаго в сий век и в будущий. На преграде у великаго олтаря вчинен щит Коньстянтинов, и на нем ставят агнец на обою страну и дают причащение людем. Ту же есть во олтари Илиины милотии часть и пояса его 85. Церковь же мощена красным мрамором 86, а под нею доплеко, и подходят человецы, и учинено сквозе мрамор проходи. И егда внидет царь во церковь ту, тогда понесут под испод много ксилолоя 87 темьяна 88 и кладут на углие, и исходит воня проходы теми во церковь на воздух, и наполнится благоухания вся церковь; пение же воспоют калуфони 89, аки Ангели, и тогда будет /7б/ стояти во церкви той аки на небеси или аки в раи; Дух же святый наполняет душу и сердце радости и веселия правоверным человеком. Под царьскими же дверьми в притворе стоит столп мраморян, у негоже 90 привязаа был святый мученик Исидор 91, и с тем столпом вышел есть из моря; и мощи его ту суть. И иных святых мощей много во златых полатах целовали же есмя, и [95-96] образ пречистыя Богородицы Одигитрия, юже святый апостол Лука написал 92, иже ходит во град и Пятерицею 93 в Лахерную святую 94, к нейже Дух святый сходит 95. В той же церкви есть риза святыя Богородицы и посох ея сребром окован, и пояс ея во прикупной 96 раце 97 [97-98] /7в/ лежит. Ту есть во прикупной 98 образ Спасов, егоже Феодор християнин дал в поручение жидовину Аврамию 99; ту же есть гроб Симеона Богоприимца 100. В той же церкви под трапезою лежит Ияков, брат Господень 101; ту же и святый пророк Захария 102 лежит; в той же церкви и младенец половина лежит во столпе, а вторая половина во Иерусалиме 103. Ту же есть во церкви 12 коша хлебов исполнено Христовым благословением, ихже Господ ял со ученики своими; а хлебы суть те во стене запечатани 104.
И оттоле есть церкви святыя [99-100] Фотинии Самаряныни 105, и ту и мощи ея лежат.
От тоя есть церкви святых безребреник Козмы и Дамияна велика; ту же святаго Анкидина лоб и /7. г/ Козмин окован сребром 106. [101-102]
Далече же оттоле к морю идучи 107, святая Анна девица в теле аки жива лежит скручена 108. И оттоле над морем же святый Николае новый в теле лежит 109.
А у Лахерны во церковных полатах святый Феодор Стратилат 110 лежит, и щит и мечь его ту же; над ним же стоит икона Иоанна Крестителя, в нейже замчены и запечатаны 111 царьскою печатию власы Иоанна Крестителя 112; а верх святаго Иоанна Крестителя главы его и перси и перст его и зуб 113 лежат в Студийском монастыри 114 у святаго Феодора; ту же лежат святый Феодор [103-104] /8а/ и брат его Иосиф, Селуньский епископ, в монастыри Студиском во едином гробе 115; свитку же святаго Феодора, яже была от тела, в нейже мучен бысть, возлагают ея на гроб его на праздник его. Ту же и глава Захарии пророка и святаго Вавилы 116 и иных святых мощи и лице святаго Иоанна Крестителя.
В Маганьском монастыри у святаго Георгия 117 во церкви: верх главы святаго Георгия и рука святаго [105-106] мученика Прокопия 118 и иных святых мощи. А олтарь чинен у тое церкви со драгим камением, и над ним образ написан Спасов, како беседовал с Самарянынею у кладезя. А вне того притвора церковь святаго Николы 119, и ту воскипе в кадиле млеко 120.
/8б/ А егда делаша святую Софию, в олтарьныя стены клали святых мощи 121. А кладези мнози во святей Софии 122. А на полатах кладези и оград патриархов и церкви мнози. Овощь же патриархов всякий, дыни и яблоки и груши, держат в кладязи повержено ужищем в кошницы; и когда ясти патриарху, и тогда выимают е студено. Тако же и царь яст.И баня патриархова на полатах; воды же по трубам возведены, а другая - [107-108] дождовая. И на полатах же исписани патриарси вси и цари 123, колико их было /8в/ во Цареграде и кто их ересь держал. На полатах во церкви 5 глав лежат окованы со жемчюгом, аки отвес сребрян.
А по амболу 124, к коневому торгу 125 идучи, на левой стране есть церковь святыя Богородицы 126: и ту есть трапеза Господня мраморяна, на нейже вечерял Господь со ученики своими в великий четверток.
А у святыя же и Апостольския церкви 127 царь Коньстянтин с материю своею лежат во едином гробе 128; и за тем гробом лежит [109-110] мрамор, а в нем стопа святаго апостола Петра, аки в воск воступил 129; той же камень из Рима принесен.И в той же церкви во олтари лежит святый Иоанн Златоустый 130 и Григорей Богослов 131; на олтарней же преграде святых мощи; ту же есть и безмездник 3-х раки /8г/ сребряны, и главы апостола Иякова брата Господня и Матфея евангелиста 182, а тело его лежит вне града; и иных апостол мощи лежат у Апостольския церкви. А под трапезою лежат святии Андрей и Лука и Тимофей 133; а [111-112] порты 134 апостольския лежат в олтаре за трапезою в раце; олтарь же посреди церкви 135; а пред олтарем стоит столп мраморян, у негоже Христос привязан бысть 136; а доска, на нейже положен бысть Господь, егда сняша его со креста, и тогда святая Богородица плакала, осязавши тело сына своего и Бога, и шли слезы ея на доску ту и суть белы видением, аки капля вощаныя: и та доска лежит во Понтократаре монастыре 137. Ту же /9а/ во церкви 138 святаго Спиридона глава, а рука его и мощи у святыя Богородицы у Одигитрия в монастыри под олтарем лежит; и святаго Феодора персть в той же церкви. А во Калуянове монастыре лежат мощи святаго Власия 139 и глава его, и иных святых. А во Филатропове [113-114] монастыре 140 гвоздь Господень 141 и кресты честныя и мощи святых в Пандопафтии же монастыри. А у Златых врат 142 святый Диомид и мощи его лежат 143. А оттоле мощи святаго Мамонта, ту же есть и монастырь его 144 [115-116] оттоле же святыя Карп и Папила в женьском монастыри во едином гробе лежат; а ту поставил церковь царь Коньстянтин 145 С стран же того Трояндофилица 146: /9б/ монастырей ту множество и мощей святых, и Илиины милотии ту часть есть. И той монастырь грады и селы 147 и златом [117-118] богатее инех всех монастырей во Цариграде 148. А оттоле святый Стефан новый в монастыри лежит 149; и на память его главу приносят к погребу, идеже седел ввержен; главу же его носит епарх чрез всю нощь со множеством людей со свещами, зовуще: киролесу 150. А оттоле святая Богородица Вергетри 151 метохие 152: и ту же во церкви стоит посох железен со крестом святаго Андрея апостола. И в том [119-120] монастыри жил Сава, Сербьский князь, егда изыде от Святыя горы 153. И близ того есть монастырь женьский, /9в/ в немже лежат во едином гробе 10 мученик, и девица царевна в теле на верху лежит 154: тех же всех мучил Копроним поганый царь.
А оттоле же святаго Мокия монастырь 155: а в нем церковь велика; и в той же церкви под олтарем [121-122] лежит святый Мокий и святый Самсон; от гроба его вода идет 156. Недалече от монастыря того новый отец Еуфимей лежит, иже оковався в железах ходил 157; оттоле же Кира, Иоанна мощи 158. И странь того церкви святаго Луки есть, идеже всех умерших погребают 159; в той же [123-124]церкви святый Анастасий 160 без главы есть, а главу его украли. А толе святый Димитрий лежит в теле белец 161; а образ его аки святаго Мины. А от него в монастыри мужьском святаго Дия глава и мощи 162. И у столпа посторонь Богородицына монастыря лежит новый Евдоким во /9г/ сребряне гробе, аки жив 163. И у Романовых врат 164 святый великий [125-126] пророк Данил лежит, и святый Роман и Никита 165. На стране же того [127-128] места при стене градней святая Настасия девица 166 в теле лежит 167. И оттоле святии Флор и Лавер в теле лежат 168. Странь же ею церкви святаго Никиты; и нога святаго Никиты ту. Близ же того церкви святый Георгий 169. У обою же сею церковию множество мучимо бывает.И оттуду святый Феодор преобразился 170 месящи тесто в корыте чернице 171. И близ же того святый Никифор, патриарх Цареградцкый, лежит 172. И есть же манастырь, к Лахерней идучи, святаго Иоанна [129-130] Крестителя: и ту выпущают людий иа /10а/ праздник и на велик день 3-жды год до года, и кормят всех; а черниц не испущают из монастыря никогдаже; черниц же есть двесте; а сел не держат, но Божиею благодатию и пощанием и молитвами Иоанна питаеми суть 173. О страну же того монастыря святаго Георгия: и ту лежит святый Феодор Секиот в теле, в сребряне гробе; и ту крест его на железне пососе, с нимже ходил на гору ко [131-132] святому Георгию молитися; есть же 174 ту и потырь его мраморян, еюже служил; и многа исцеления болным от него бывают, пиющим воду ис потира 175. И от святаго Полиекта 176 бывает исцеление злуницам 177 и иным болезнем. Странь же Апостольския церкви Всех Святых 118 есть церковь 179: и ту глава святаго апостола /10б/ [133-134] Филиппа 180 и иных святых мощи. А в Козмине и Дамьянове лавре и мощи их 181. Ту же и святая Еуфимия в теле лежит; се же от сего 10-е лето явившися от земля плотию: не ведяху бо ея, где положена бысть; святии бо отцы тою Еуфимиею препреша еретиков 182. А [135-136] святая Феодосия в женьском монастыри в теле лежит во сребряне гробе, и на перенос выносят ю, и на человеки поставляють, и болным исцеления от нея бывают 183. И оттоле близ святый Исаия пророк под трапезою лежит 184. Странь же того церкви есть святаго Лаврентия: и ту мощи его 185. И оттоле горе идучи святый Антоней отец [137-138] лежит 186; а от него святый Павел белец 187 на Лугареве 188, и святый /10в/ Иоанн Кущник лежит у врат двора своего 189, и крест его на железне пососе.
А у святаго Воскресения [139-140] Господня 190, на Черном великом уболе 191, идеже свеща вожигаются на великий [141-142] день 192; ту же лежит святый отец Ауксентей 193, иже жил на холме со святым Стефаном новым 194; ту же и Маркел 195 святый, иже ту церковь поставил велми чюдну: преже святыя Софии та церкви поставлена 196; ту же страстий Господниих 197 гвоздь и крови Господни: и празднуют в великий пяток. А по иным церквам не служат в великий пяток, ни у святыя Софии, но мыют церкви в тыи дни и бъбиовом 198 листвием настилают во церкви. На том же уболе святых Маккавей главы и мощи 199. А оттоле на уболе святаго Георгия 200 святый Леонтей поп Русин лежит в теле, велик человек: той бо Леонтий 3-жды в Иеросалим пешь ходил 201. Странь /10г/ же того церковь есть святаго Платона: и ту мощи его 202, и святый Иоанн [143-144] Милостивый 203; ту же дом святаго исповедника Павла, и ту под трапезою мощи его, и омъфор его и петрахиль его целуют 204.
Конец же Рускаго 205 убола церковь 40 мученик: и мощи их ту [145-146] лежат 206, а иныя 207 мощи в Севастии; ту же глава святаго Аникия 208. И оттоле церковь святаго Прокопия 209: ту же и лоб его. У Понтократаря же монастыря 210 у задних врат святый Коньстянтин черьнец в теле аки [147-148] жив лежит 211; а у предних врат святей Изаиле 212 мощи. А странь тое церкви святыя мученицы Анастасии девицы ту лежит; всякое волхвование и потворы открывает 213. А святыя мученицы Варвары мощи ея во церкви ея 214; и от сосцу /11а/ шла кровь и млеко на землю, и [149-150] учинил Бог каменен сосец.А у Благовещения святыя Богородицы 215 Роман певец лежит. А оттоле монастырь святаго Василия 216: и ту петрахиль его и кость ручная святаго Симеона Богоприимца. И оттоле церковь святаго первомученика Стефана 217: а в ней есть Стефанов лоб избит [151-152] камением 218, и ныне съсит 219 есть, и иных святых мощи многих ту.
А у Плакоты 220 же церковь святых мученик Гурия и Самона и Авива 221: ту же и мощи их. И странь тое церкви ест церковь святаго Анисима, Павлова ученика 222: и мощи его ту.
А за Пятерицею 223 мощи святых Иулияна и Кирика и Улиты и святыя Феклы 224. И оттоле церковь есть святаго Агафонника 225, в нейже и /11б/ мощи его. Близ же Плакоты есть монастырь святаго пророка Илии 228 и в нем церковь, и в ней мощей [153-154] святых множество; а на праздник по всей церкви поставляют столы, и на них возлагают мощи святых.И во церкви святаго мученика Акакия, юже поставил царь Коньстянтин, в ней же и мощи его 227; и за олтарем тоя церкви святаго МитроФана гроб, перваго патриарха Цареградцкаго 228, ту и петрахиль его и глава; а тело его бив батоги, и зъжег поганый царь Копроним.
За подгорием же есть церковь святых мученик Сергия и Вакха: и главы их ту лежат, и рука Сергиева и кровь его; и святаго Епимаха кровь ту же в раце 229. [155-156]
У Подромия 230 есть церковь святыя /11в/ мученицы Еуфимии 231: то же и гроб ея тощь, сребром окован; в той же церкве святый Георгий лежит. Сторонь же о Безкоимитами 232 святая 233 мученица Иульания в теле лежит 234. В бозницы 235 святаго Самсона 236 посох его и петрахиль и ризы его; ту [157-158] же и сковърада, на нейже мучен святый Арест 237. У церкви святаго Акиндина 238 глава Ануфрия 239, и святаго апостола Фомы 240 нога цела, а лоб его за Пятерицею 241.
И близ же святыя Софии есть церковь святаго Иоанна Богослова 242: ту есть камень, иже подложен был под главу святаго Иоанна Богослова во гробе его. В той же церкви во притворе лежит святый Георгий: той бо Георгий егда преставися, и несену ему на погребение мимо тое церковь, и ста у тое церкви и не движеся мимо итти, /11г/ ту и положен бысть; и много исцеление болным от него бывает. А иных святых многих не писал есмь, иже суть вне Царяграда; се же внутр града. И есть монастырь святаго Феодора и церковь его 243. [159-160]
За Испигасом 244 же Олофтири мощи и кровь 245; и то же лежит и святый Иоанн Милостивый в теле 246 у Испигаса 247.
А во Испигасе граде есть церковь святыих мученик Бориса и Глеба: в том граде явишася святии и исцеления многа бывают от них 248. Во Испигасе же граде во церкви святыя Богородицы 249 написан на стене святый Иоанн; и выросло у него из чела трояндофилов 250 цвет, в сыропустную неделю, аки сыр бело, и идоша вси гражане на видение то и на /12а/ покланение; стояло то знамение крестаобразно до Коньстянтина и Елены 251. Во Испигасе же есть церковь святаго Николы Греческая 252; и странь ея жил Коньстянтин 253, и есть в теле явился цареви, и повеле царь патриарьху внести его во град и создати церковь во имя его и монастырь: и есть та [161-162] церкви у Понтократаря монастыря 254. А той Коньстянтин первее 255 жидовин бе и крещься, и научен бысть от Стефана новаго 256; во Испигасе есть церковь его. Странь же Испигаса и святыя Софии мощей много лежит.А оттоле святая Анастасия в теле лежит: та же и за мужем была, но милостынею и добрым житием спасеся 257. И есть церковь 258: а в ней 7 апостолов лежит, Урванова 259 /12б/ чад 260; а та церковь прежде и Царяграда поставлена. И странь того женеск монастырь святаго Иякова Перьскаго 261: ту лежит святая Мария девица в теле 262, и поставляют ю на человеки. И оттоле есть церковь святыя Ирины велика: ту же и мощи ея лежат 263; а оттоле в женьском монастыри есть глава Иринина. [163-164]
А во трудоватицах 264 за Испигасом на горе святый Зотик 265 лежит: тому бо Зотику повелел царь полаты здати; и он же взем злато и раздав нищим; царь же повеле его привязати ко хвостом двема конема, да его разторгнут; они же влекоша его по полю и сташа в лесе на едином месте 266; и ту и положен бысть святый, и церковь учиниша; ту же и /12в/ храмины поставиша недужным, и дают милостыню християне 267. И от него же Лазарь писец иконный: той первее написал во Цареграде во святей Софии во олтари святую Богородицу, держащую Христа, и два Ангела 268. [165-166]
И от того есть монастырь: и в нем лежит святый Анания апостол 269; а оттоле святый Фока корчмитин лежит 270. А в Мачюкове монастыри 271 лежит святый Ассон 272. А оттоле есть монастырь Кирсака 273 царя святый Михаил 274: и в том монастыри есть икона, а на ней написан [167-168] Христос, к немуже пошел бе человек в роте не по правде, и отвратил Христос лице свое от него. А оттоле же святый Данил столпник на горе в теле лежит 275; а по Даниле на том же столпе седел Акакий 276, /12г/ и той туто же лежит во церкви. В той же церкви лежит блаженая княгиня Ксения Брачиславля 277. А оттоле святии отцы 318, туто же мощи их.А оттоле в лес идучи есть монастырь Иверьский 278, в немже 279 лежит глава святаго Илария 280. В мужеском монастыри лежит царевна святая девица София 281 в теле; а от иного бо злаго царя лежала сохранена 100 лет и явилася потом.А оттоле есть женеск монастырь: и в нем лежит Тарасий патриарх 282. Есть же монастырь за Испигасом на [169-170] горе святая Богородица: и седел на столпе инок, и поставил монастырь той, а сел несть у него: и святая /13а/ Богородица явилася игумену того монастыря и повелела даяти милостыню; и игумен той преставляяся написал грамоту даяти милостыню, донелиже и монастырь стоит; и ныне дають всякому человеку хлеб и вариво и по чяши вина; всякъй же християнин грядый во Иеросалим или из Еросалима, то ту по вся дни ядят; и Грецы такоже ядят у них; и молитвами святыя Богородицы не оскудевает монастырь той. А от Царяграда до святыя Пятницы 283 день пешему идти.
А вне Златых врат 384 святый Никола Проби-лоб, и прокована вся икона сребром 285 и позлачена; а когда царь приидет, и тогда открывают сребро, и целует царь во главу, отнюдуже кровь шла, и паки покрывают /13б/ сребром. Не дошед же Пятницы мало, святая Еуфимия в теле лежит, и святая Пятьница в теле лежит, и носят на перенос; от нея святая Елена девица 286 лежит. [171-172]
У Калиполя 287 же святый отец Еуфимей 288 лежит.
А во Хрусополии 289 святый Василей новый 290 лежит: той бо святый Василей о страшнем суде написал 291.
Мы же потщимся, братие, оставити всю злобу дияволю, и связавшееся любовию, и поревнуем тех святых житию, ихже память есть написана зде: тии бо святии человецы же беша, якоже и мы; но попраша всяку злобу жития сего и во уметы вся вмениша 292. Мы же оставим та, от нихже /13в/ хощем разлучитися; и взыщем тех, идеже ны пойти радующися к живому Богу в жизнь вечную, не имущую конца. Се же на уведение и на память и на молитву благоверным человеком, еже есть во Цареграде, по Суду 293 извну града, от многа ничтоже святых написах, или во градех, или во святей Софии и во Апостольской церкви, иже паки во Цареграде. Мануил царь 294испытывал по всей [173-174] области Греческой и повелел звати всех попов и давати им пореперу 295, и монастырев 296 колико есть от конец Суда и до другаго конца 297. От Греческаго моря и до Русьскаго моря есть попов 40000, акроме монастырьских; а монастырев 14000; а у святыя Софии 3000 попов: /13г/ пятьсот ругу емлют, а полтретги тысящи не емлют; егда же умрет поп от пятисот, то от полутретги тысящи входит поп на место его; и спасаются служащеи во церкви Богом и святою Богородицею, славяще святую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, купно и неразделимо, и хваляще пречистую Богородицу: тоя бо ради спасени бываем вси правовернии християне и получают вечную жизнь, и ныне и присно и во веки веком.Аминь.
Текст приводится по изданию: Путешествие новгородского архиепископа Антония в Царьград в конце XII столетия. СПб. 1872
© текст
- Савваитов. П. 1872
© сетевая версия - Тhietmar. 2004
© OCR - Луданов А. Г. 2004
© дизайн
- Войтехович А. 2001